امروز

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

Urmia University

Scientific International Relations Office

ارتقای 243 پله‌ای دانشگاه ارومیه در طی یک سال در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس

سایت وبومتریکس با بررسی بیش از 31000 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی از 200 کشور جهان، آخرین نسخه خود (نسخه بتا) از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را در بیست و هشتم ژانویه سال جاری منتشر کرد. 11994 دانشگاه از سراسر جهان و 714 دانشگاه از ایران موفق به حضور در این رتبه‌بندی شده‌اند. رتبه اول تا پنجم از کشور ما به ترتیب متعلق به دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، امیرکبیر و شریف و با رتبه جهانی 349، 446، 580، 594 و 659 است. به گزارش معاونت پژوهش و فناوری، دانشگاه ارومیه با رتبه 29 کشوری و 1902 جهانی، رشد مناسبی را در طی یک سال تجربه کرده است. رتبه جهانی دانشگاه ارومیه در ژانویه 2020 برابر 2145 و جولای 2020 برابر 2021 بود که با کسب رتبه جهانی 1902 در ژانویه 2021 ارتقای 243 پله‌ای داشته است. همچنین در طی این مدت رتبه کشوری دانشگاه از 31 به 29 بهبود یافته است.

سایت وبومتریکس (Webometrics) از معتبرترین و جامع‏ترین پایگاه‌های رتبه‏‌بندی مبتنی بر ارزیابی وب‏سایت‏ دانشگاه‏های جهان است. این سایت از سال 2004 و در هر سال دو بار در هفته‌های اول ژانویه و جولای هر سال اطلاعات را استخراج، تجزیه و تحلیل و اواخر همین ماه‌ها نتایج را منتشر می‌کند. هدف اصلی وبومتریکس ارتقای گردش آزاد دانش دانشگاهیان برای افزایش معنی‌دار انتقال علوم تولید شده در دانشگاه‌ها به تمام جامعه بشری است. وبومتریکس وب‌سایت‌ها را از نظر طراحی و یا تعداد بازدیدها عمومی ارزیابی نمی‌کند، بلکه سایت هر دانشگاه را آئینه تمام نمایی از عملکرد آن تلقی می‌کند و آن را نماینده راستین در انعکاس دستاوردهای دانشگاه، اثرگذاری در جامعه، جذب نخبگان و استعدادها و آموزش از را دور می‌داند. به این ترتیب، این پایگاه، وب‌سایت دانشگاه‌ها را از نظر فنی، طراحی و پیاده‌سازی رتبه‌بندی نمی‌کند، بلکه براساس شاخص‌های وبومتریک (عملکرد دانشگاه‌ها در تمامی حوزه‌های ماموریتی آن) و بیبلیومتریک (عملکرد دانشگاه‌ها در ماموریت پژوهشی) دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

در آخرین نسخه منتشر شده 3 شاخص اصلی، مبنای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در این نظام رتبه‌بندی بوده است. شاخص اول که مهمترین شاخص است و پنجاه درصد وزن از مجموع 100 درصد امتیاز را به خود اختصاص می دهد مشاهده‌پذیری (Visibility) است. این شاخص تاثیر محتوای سایت را براساس شمار کل پیوندهای خارجی به سایت دانشگاه (پیوند‏های برگشتی یا دریافتی هر دانشگاه از شبکه‌‏های خارجی) محاسبه می‌کند. شاخص دوم، شفافیت و امکان دسترسی آزاد Transparency or Openness)) به اطلاعات علمی است و در آن پژوهشگران پراستناد دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و 10 درصد از وزن 100 درصدی شاخص‌ها را به خود اختصاص می دهد. شاخص سوم سرآمدی در پژوهش (Excellence or Scholar) است که در آن شمار پراستنادترین مقالات در 26 حوزه موضوعی در فاصله سال‌های 2015 تا 2019 مورد محاسبه قرار گرفته‌اند و 40 درصد از وزن ارزیابی را به خود اختصاص داده است.

ضمن قدردانی از زحمات و خدمات تمامی عزیزانی که نقش موثر و سازنده‌ای در ارتقای دانشگاه داشته‌اند، دانشگاه این موفقیت را به عموم دانشگاهیان عزیر تبریک و تهنیت عرض می‌کند.