امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

Urmia University

Scientific International Relations Office

ازدهمین نشست مجازی روسا، معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و فناوری

یازدهمین نشست مجازی روسا، معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و فناوری در روز سه شنبه 6 آبان 99 با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان وزارت عتف، و روسا، معاونین و مدیران بین المللی دانشگاهها، موسسات و مراکز آموزش عالی و پژوهش و فناوری وزارت علوم به صورت مجازی شروع به کار کرد.

 این نشست با هدف حفظ تعاملات بین المللی و ارتباط موثر با سایر کشورها و تدوین برنامه ها و راهبردهای مقتضی برای بهره برداری از دیپلماسی علم و فناوری کشورمان در دوران متاثر از شیوع  کرونا و در سه محور 1. عملکرد همکاری های علمی بین المللی،2.جذب دانشجویان و نخبگان بین الملل و  3.پروژه های مشترک تحقیقاتی با حضور وزیر و معاونان وزارت عتف برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، روسای دانشگاهها و پژوهشگاههای منتخب به ارائه گزارش فعالیتهای بین الملل خود در دوران کرونا پرداختند و ایده های خود را برای تبدیل این تهدید به فرصتی جهت پیشبرد و توسعه فعالیتهای بین المللی بیان کردند.  همچنین معاونین و مدیران بین الملل مراجع ملی همکاری بین المللی با کشورهای خارجی به بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی پیشبرد پروژه های بین المللی مشترک پرداختند.

سپس دكتر غلامي، وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري در ابتدا از شركت كنندگان در اين نشست و از تلاش‌ها و دستاوردهاي دانشگاه‌ها در بحث همكاري‌هاي بين المللي به خصوص در دوره كرونا تشكر و قدرداني نمودند. ايشان در ادامه خاطر نشان كردند ويروس كرونا به نوعي موجب برداشت شدن تحريم‌ها گرديده و محققان از اقصي نقاط دنيا فرصت دسترسي به اطلاعات موسسات علمي داخلي را به منظور همكاري و تحصيل را پيدا نمودند و در مقابل دانشگاه‌هاي داخل نيز بايد معرفي خود را از طريق همين بستر بيش از پيش انجام دهند. همچنين ايشان بر فعاليت بيشتر فوكال پوينت‌ها تاكيد نمودند.
در ادامه دكتر صديقي، معاون وزير و رييس سازمان دانشجويان پيرامون جذب دانشجويان و نخبگان بين الملل در دوران كرونا، چالش‌ها و راه‌هاي موجود جهت سهولت اين امر صحبت كردند. در ادامه دكتر رحيمي، معاون پژوهش و فناوري وزارت عتف به موضوع پروژه‌هاي مشترك تحقيقاتي در دوران كرونا پراختند.   
در نهايت دكتر سالار آملي، قائم مقام وزير در امور بين الملل، به بحث همكاري‌هاي ميان ايران و چين پرداختند. ايشان به اهميت جايگاه كشور چين در حوزه تكنولوژي و هوش مصنوعي پرداختند و اينكه دانشگاه‌هاي چين از چه جايگاه بالايي در نظام‌هاي رتبه بندي تايمز برخوردار مي‌باشند. در همين راستا، ايشان از دانشگاه‌هاي كشور درخواست كردند تا گسترش همكاري هاي بين المللي با كشور چين را اولويت قرار دهند. اين همكاري‌ها در قالب انجام تحقيقات پژوهشي، تبادل دانشجو و فرصت مطالعاتي مي‌باشد.
لازم به ذكر است كه در اين نشست،ریاست و مدیر بین الملل دانشگاه ارومیه نیز حضور داشتند.