امروز

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

Urmia University

Scientific International Relations Office

ضرورت پیمودن مسیر بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها

دکتر حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست دوره‌ای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های متولی هماهنگی و پی‌گیری همکاری‌های علمی بین‌المللی تأکید کرد: مسیر بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها باید با سرعت هر چه بیشتر ادامه یابد تا بتوانیم از مزایای علمی جهان بهره‌مند شویم.


ضرورت پیمودن مسیر بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها با سرعت هر چه بیشتر/ لزوم قرار دادن کشور و جامعه علمی‌ در مسیر شبکه جهانی دانایی


در این نشست که در تاریخ 98/11/07 با حضور دکتر وحید احمدی، مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دکتر عبدالحمید علیزاده، مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی در وزارت عتف برگزار شد، دکتر سالار آملی ضمن تاکید بر اهمیت بومی‌سازی علوم و فناوری اظهار داشت: در ۵ سال گذشته درزمینهٔ جذب دانشجویان خارجی و انجام پروژه‌ها و مقالات علمی مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری خارجی پیشرفت مناسبی داشته‌ایم. وقتی در این زمینه‌ها همکاری‌های بیشتری صورت گیرد و شتاب مناسبی احساس شود، بدین معنی است که دانشگاه‌های ما به‌سوی بین‌المللی شدن قدم برداشته‌اند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم بابیان اینکه در این مدت با همکاری مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها از درون‌گرایی سنتی به برون‌گرایی مناسبی رسیده‌ایم، گفت: دانشگاه‌های درون‌گرا دیگر محلی برای فراز و نشیب ندارند و اگر بخواهیم حرکت بالنده و روبه‌جلو داشته باشیم باید کشور و جامعه علمی‌مان را در مسیر شبکه جهانی دانایی قرار دهیم.

وی با تأکید بر ادامه این روند در شرایط تحریم‌های اعمال‌شده گفت: همه همکاران باید همفکری و برنامه‌ریزی کنند که در این شرایط چگونه فعالیت کنیم تا این ارتباطات علمی و بین‌المللی ادامه داشته باشد. در این راستا می‌توان از اساتید و فارغ‌التحصیلانی که در کشورهای مقصد تحصیل کرده‌اند و یا هرگونه فعالیت علمی دیگری داشته‌اند جهت بهبود و استحکام روابط علمی بین‌المللی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور استفاده کرد.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل درخصوص بهبود عملکرد مراکز علمی متولی هماهنگی و پی‌گیری همکاری‌های علمی بین‌المللی اظهار داشت: این مراکز باید حتماً به‌صورت تشکیلاتی و منظم فعالیت کنند؛ البته شاید روش‌های کاری نیاز به بازنگری داشته باشد ولی انجام امور به‌صورت تشکیلاتی جزو اصول اصلی این مراکز است.

وی بابیان اینکه در این مراکز حتماً باید کارگروه و یا اتاق فکری برای برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در شرایط تحریم شکل بگیرد، گفت: نظام یادگیری باید در این مراکز مهیا باشد و لازم است دانسته‌های خود را برای دیگر همکاران در زمینه‌های مختلف همکاری‌های علمی بین‌المللی انتقال دهیم. در این راستا می‌توان به همین نشست‌های همفکری، ایجاد سایت‌های اطلاع‌رسانی و سامانه‌های به‌روز و نظام‌مند اشاره کرد.